Social media management cases
  • Home
  • Case 1: Jaimie van Sikkelerus
  • Case 2: Blue Band
  • Case 3: Ben & Jerry's
  • Case 4: XITE
  • Case 5: KLM
  • Case 6: Sonos
  • Case 7: Burgers' Zoo
  • Case 8: Philips
  • Case 9: Interpolis
  • Over Social Media Management
  • Contact
  • Case 1: Nooshin

​Case hoofdstuk 1:
​Jaimie van Sikkelerus

Deze case vervangt de case over Anna Nooshin.
​

​Hoe social media het succes van Jaimie van Sikkelerus bepalen

​Jaimie van Sikkelerus (1997) is een jonge, succesvolle motorcoureur uit het Noord-hollandse Akersloot. Hij komt uit in het World Supersport kampioenschap. Jaimie maakt deel uit van het Italiaanse Gemar Lorini Honda Team en reed in februari 2018 zijn eerste race met dit team in de WorldSSP klasse van het FIM Superbike wereldkampioenschap. Hij is de enige Nederlander die het hele WK rijdt. Zijn wedstrijden zijn te bekijken via Eurosport1.
​Jaimie begon met motocross toen hij vier jaar was. Na een pauze als gevolg van een ongeluk waarbij hij een aantal ruggewervels brak, stapte hij over op Supermoto: een spectaculaire combinatie van motorracen, motorcross en speedway.  Op zijn 15e reed hij, met leeftijdsdispensatie, zijn eerste WK Supermoto race. In 2015 maakte Jaimie de overstap naar het wegracen. ​ Op zijn nieuwe 600 cc Honda haalt hij snelheden rond zo'n 280 kilometer per uur. 

​​Jaimie streeft naar een carrière als betaalde coureur. Daarvoor is het niet alleen nodig dat je talent hebt, keihard traint en goed scoort op de wedstrijden, maar ook dat je voldoende sponsoren aantrekt en zorgt dat zij voldoende publiciteit krijgen.

Jaimie van Sikkelerus rijdt de sterren van de hemel

 Het team wordt gesponsord, maar coureurs hebben ook persoonlijke sponsorcontracten. Persoonlijke sponsors stellen bijvoorbeeld een pak of fitnessfaciliteiten ter beschikking.  Jaimie wordt gesponsord door veel verschillende bedrijven, waaronder Avanca mobile lifestyle accessories, Pirelli, Van de Kuinder motoren en Lookwell motorkleding, maar ook lokale bedrijven. 

Dan ben ik bijna onderuit gegaan....


​Jaimie: "Je kunt heel goed rijden, maar als je niet opvalt, dan ben je voor sponsoren geen goede investering. Ik ben daarom bijvoorbeeld altijd in geel en rood gekleed, dat maakt me herkenbaar. En ik ben nummer 74, dat is bekend. Dat is een van de redenen waarom mijn huidige team voor me heeft gekozen, omdat ik opviel. Als ik een race heb gereden, dan maak ik altijd tijd vrij voor fans. Ook al is het nog zo slecht gegaan, je geeft aandacht en gaat met een glimlach op de foto. En je probeert altijd je sponsoren onder de aandacht te brengen. Dan ben ik net bijna onderuit gegaan en zeg ik iets als: "Met mijn Lookwell suit zit ik gelukkig safe"."
Motorsport op dit niveau is niet mogelijk zonder sponsoren. Jaimie: "Je mag best weten dat mij op de weg houden zo'n 3,5 ton per jaar kost. Daarvan betaalt Honda een halve ton, het team anderhalve ton en ikzelf anderhalve ton. Dat is niet te doen zonder sponsoren.  Daarnaast werk ik natuurlijk in de garage en hebben we een motorzaak. Mijn ouders dragen ook heel wat bij.
​
​Jaimie werkt keihard aan zijn toekomst. Op gewone dagen begint hij om half acht met fitness, om tien uur gaat hij door naar zijn werk bij Vakgarage Akersloot, de zaak van zijn vader. Daar is hij rond een uur of zes, zeven klaar. Vaak gaat hij 's avonds nog kickboxen of squashen. Hij traint 6 dagen in de week, de 7e dag heeft hij "vrij" om bijvoorbeeld met sponsoren en fans te communiceren. Vaak heeft hij een trainingsstage in het buitenland op circuits in Spanje. Dan gaat hij met zijn persoonlijke begeleider en een monteur daar naartoe.
Social media zijn nodig om contact te onderhouden met fans en publiciteit te genereren voor de sponsoren.  Vooral Facebook is daarbij erg belangrijk. Motorsportliefhebbers gebruiken dat het meest. Jaimie: "Ik heb naast een eigen account met 3000 volgers ook een athletenpagina. Nu plaats ik vooral berichten over de wedstrijden, maar het is ook erg belangrijk dat je bijvoorbeeld trainingen laat zien. Dan weten mensen hoe hard je er voor moet werken. En je mag ook best wat van jezelf laten zien. Ik ben daar nog niet zo goed in: als ik 's avonds aan het kickboxen ben, dan ga ik niet zeggen "kom ik maak even een filmpje".  Dat vind ik raar. En ik ga ook mezelf niet zitten filmen als ik 's morgens mijn conditie aan het trainen ben."

Foto
Het is ook belangrijk om trainingen te laten zien.
Jaimie krijgt via Facebook veel berichten van fans en probeert daar dan binnen 1 tot 2 dagen op te reageren. Dat kost hem veel tijd. "Ik krijg veel fanmail. Fans sturen bijvoorbeeld foto's. Vaak willen ze die dan terug krijgen met een handtekening. Dat doe je natuurlijk, want zonder fans ben je niets waard".  Hij gebruikt Instagram, maar komt er niet altijd aan toe om het account structureel bij te houden. "Ik ben al even op zoek naar iemand die me daarbij wil helpen, maar dat is niet simpel. Het moet niet alleen iemand zijn die veel van social media weet, maar ook een echte enthousiasteling op het gebied van motorsport. Je moet wel weten waar het over gaat." 

Sociale netwerken gebruiken om vriendschapsrelaties te onderhouden ligt voor Jaimie lastig. "Ik heb het zo druk dat ik niet zoveel echte vrienden heb. En die paar vrienden zie ik misschien maar drie keer per jaar. Met hen onderhoud ik contact via Whatsapp en bellen. Ze kunnen mij natuurlijk wel via Facebook volgen, maar ik zelf moet erg uitkijken waarop ik reageer. Er kijken immers 3000 mensen mee." 

Jaimie van Sikkelerus zou heel graag weten welke ideeën en tips jij voor hem hebt. Hoe kan hij via social media de relaties met zijn fans nog beter onderhouden en publiciteit genereren voor zijn sponsoren?  Stuur hem je suggesties per mail en refereer daarbij aan deze case: jvsmotorsport@outlook.com.

Misschien word jij wel zijn persoonlijk social media adviseur!

Vragen

  1. Door social media is de maatschappij veranderd. Welke van de in hoofdstuk 1 genoemde ontwikkelingen hebben invloed gehad op het leven van Jaimie van Sikkelerus? Baseer je op de case en je eigen inzicht.
  2. Beargumenteer met behulp van de eenvoudige definitie van social media welke van de volgende online kanalen van Jaimie van Sikkelerus social media zijn:
    • jaimievansikkelerus.nl
    • Jaimie's Facebook account
    • Jaimie’s Instagram account
    • Jaimie’s Twitter account
  3. Geef met behulp van het model van Zhu en Chen aan in welke behoeften de socialmediakanalen van Jaimie van Sikkelerus voorzien voor de volgers daarvan.
  4. Beargumenteer waarom Jaimie van Sikkelerus' gebruik van social media noodzakelijk is voor zijn toekomst als motorcoureur.
  5. Neem de lijst met typen social media uit hoofdstuk 1 door. Maak een plan voor Jaimie van Sikkelerus waarbij je meer typen social media inzet. Beargumenteer je keuze. 


Bronnen

Deze case is geschreven door Marjolein Visser en gebaseerd op een interview met Jaimie van Sikkelerus.
Social Media Management  vanuit commercieel perspectief - Marjolein Visser en Berend Sikkenga             Copyright: MarketWise 2017
  • Home
  • Case 1: Jaimie van Sikkelerus
  • Case 2: Blue Band
  • Case 3: Ben & Jerry's
  • Case 4: XITE
  • Case 5: KLM
  • Case 6: Sonos
  • Case 7: Burgers' Zoo
  • Case 8: Philips
  • Case 9: Interpolis
  • Over Social Media Management
  • Contact
  • Case 1: Nooshin