Sonos is een Amerikaans bedrijf dat in 2002 is opgericht. Ze leveren draadloze speakers en home sound systemen die te bedienen zijn via een app. Muziek kan worden afgespeeld via een van de vele streamingdiensten zoals Spotify. Mede vanwege het strakke design van de speakers is Sonos in korte tijd marktleider geworden. Inmiddels hebben ze kantoor in 12 landen en verkopen ze hun producten wereldwijd. Zo wil Sonos in de toekomst niet alleen het streamen van muziek ondersteunen maar moeten de speakers ook digitale assistenten ondersteunen. Deze markt is sterk in ontwikkeling en er wordt groot op ingezet door oa Google en Amazon.
|
|
Het gaat Sonos er om zoveel mogelijk te leren en snel te innoveren. Daarnaast helpt de community om een band op te bouwen met haar belangrijkste gebruikers. De community manager is dagelijks aanwezig in de community en zorgt ervoor dat alle feedback wordt gecategoriseerd en geanalyseerd. Daarbij zorgen moderators ervoor dat er geen dubbele topics ontstaan, dat de titels goed het probleem omschrijven en dat eventuele vragen van gebruikers snel en accuraat worden beantwoord. Zo ontdekt Sonos snel welke items ze het beste als eerste moeten oppakken. Daarbij koppelen ze over elk ingediend onderwerp terug naar de deelnemers wat er met hun feedback of issue is gebeurd. Met de flinke groei die Sonos doormaakte zocht het bedrijf naar een schaalbare manier om service te verlenen aan haar groeiende klantenbestand. Het inzetten op digitale self-service was hierbij 1 van de speerpunten. Naast de Beta community heeft Sonos daarom ook een openbare community in meerdere talen. |