Hoe Blue Band weer onder de aandacht van moeders kwam
Blue Band wilde hun connectie met bakken en hun bakproducten opnieuw onder de aandacht brengen binnen de doelgroep. Daaraan waren twee doelstellingen gekoppeld: ·primair: awareness voor het bakken en de Blue Band bakproducten verhogen onder moeders met jonge kinderen (4-10 jaar) · secundair: traffic naar de website van Blue Band genereren Blue Band had zelf al een aantal recepten ontwikkeld en op de website gezet. Deze recepten waren de basis voor social content.
De achterliggende gedachte
De rommel en het gedoe rondom bakken is voor veel moeders een barrière om samen met hun kind in de keuken aan de slag te gaan, terwijl het samen bakken niet alleen een lekker eindresultaat oplevert maar ook een gezellige activiteit is. Het campagne-idee was daarom om het bakmoment op een speelse, pleziervolle en smakelijke manier in beeld te brengen. Het samen bakken heeft bovendien een logische link met het maken van verjaardagstraktaties.
Figuur 1: Blue Band post op Facebook
De campagne
In totaal zijn er 15 Facebookposts ontwikkeld die ieder een eigen recept lieten zien in verschillende vormen. De ene posts bevatte een video, de ander een carrousel en weer een ander alleen een visual. De doelgroep werd met verschillende recepten geïnspireerd om samen met hun kind in de keuken aan de slag te gaan. Uiteraard met een Blue Band bakproduct. De video's werden doorgeplaatst op YouTube, zoals je hieronder kunt zien.
De resultaten van de campagne waren erg goed. Niet alleen zagen ontzettend veel mensen de recepten, de reacties die Blue Band ontving onder de verschillende posts waren erg enthousiast. De posts werden bij elkaar opgeteld meer dan 3.000 keer gedeeld door de doelgroep. De vele comments en shares zorgden daarbij voor een verhoging van het totale bereik. Daarnaast was er door de content een grote toename van het aantal websitebezoekers aangezien veel mensen zelf aan de slag wilden met de recepten. De campagne liet zien dat via contentmarketing zowel het bakken zelf als de bakproducten van Blue Band konden worden gepromoot.
Vragen
Wat zijn de doelstellingen van de inzet van social media van Blue Band binnen de campagne 'Samen bakken'?
Tot welke typen social media (zie 2.2) behoren de door Blue Band gebruikte kanalen Facebook en YouTube? Onderbouw je antwoord met behulp van het honingraatmodel van Kietz.
Welke motieven (zie 2.2) hebben de doelgroepen van Blue Band waarschijnlijk om de socialmediakanalen Facebook en YouTube te gebruiken?
Geef aan of beide socialmediakanalen voor Blue Band goede kanalen zijn om de doelstellingen te halen. Gebruik de vier stappen uit paragraaf 2.3.
Welke typen social media zouden op basis van hun functionaliteiten nog meer geschikt zijn voor de doelstellingen van Blue Band?
Geef aan hoe je succesvol kunt inspelen op de motieven van de gebruikers van deze socialmediakanalen. Kom met concrete ideeën.
Bronnen
Deze case is ter beschikking gesteld door IsoBar/Social Embassy en geschreven door Bram Draaijer.Als strateeg schrijft Bram strategieën voor campagnes en jaarplannen voor de merken die opdrachtgever zijn van Social Embassy.